Відкрите суспільство

«...кому підпорядковується публічна влада, кому підпорядковується верховна влада в країні - бандитам або громадянам країни? До того часу, поки це питання не вирішене, ніякі інші питання не можуть бути вирішені.»

Андрій Іларіонов

«Янукович – людина старого кримінального складу, яка має свої ігри «за поняттями». У тому світі не ухвалюють закон в принципі. Така людина може говорити про закон, але кримінальний світ не любить закону... Карні злочинці в таборах говорили політичним: ви прийдете до влади і знову мене посадите, оскільки моя справа – обійти закон, а ви хочете привести суспільство до закону»

Євген Сверстюк, доктор філософії, політв'язень радянського режиму.

вівторок, 19 липня 2011 р.

Інтерв'ю Нікі Руруа, міністра культури Грузії

Катерина КОТРІКАДЗЕ (радіо «Ехо Москви»): Перше, про що хочу запитати, це взагалі культурні тенденції в Грузії, тенденції руху і довгострокової стратегії. Ось, ми бачимо, що Грузія прагне в європейські структури, Грузія – це повернення в європейську сім'ю, Грузія прагне до західних стандартів і т. д. Одночасно це відбивається, власне, і на культурному житті країни. Ми бачимо, що західні артисти дуже часто приїжджають до Грузії, в Тбілісі, в Батумі, тут грандіозні концерти влаштовуються. За яким принципом ви добираєте артистів, які приїжджають сюди? Хто вибирає?
Н.Р.: Сподіваюся, що ці артисти і люди, які приїжджають до нас, вибирають Грузію, тому що ми поки ще не багата країна, так що немає розкоші платити їм шалені гроші. У культурі відбуваються ті ж самі процеси, що відбуваються в цілій країні. Культура – це що? Це дзеркало держави, суспільства. Я думаю, ті зміни, які мають місце в Грузії, відбуваються і в культурі. Тобто як ми всі знаємо, Грузія трансформується дуже швидкими темпами. Все змінюється, сподіваюся, в кращу сторону, днями, іноді годинами. І тому у нас немає якихось сірих півтонів, біле перетворюється на чорне і навпаки. Так що це, звичайно, цікаво всім людям, які чули про нашу країну, які цікавляться політикою, культурою. І ми всіляко намагаємося якось налагодити прямі контакти з вільним світом.
Я хочу розповісти вам одну історію. Це сталося в 70-х, якщо не помиляюся. Мені це, звичайно, розповіли – я не був там, але це сталося насправді, коли Аллен Гінзберг, американський поет і інтелектуал приїхав до Грузії з Бобом Діланом, який теж гостював у нас, вони приїхали як літератори, як поети і їх зустріла делегація наших місцевих академіків в краватках, таких, літніх людей з сивим волоссям, з такими, споважнілими манерами.
К. К. : Ну, професори.
Н. Р. : Так, професори такі, поважні люди. І от, Гінзберг, який був бітником і хіпі, він не стерпів цю компанію, він попросив, щоб його взяли десь, де водяться, там не знаю, повії, геї, якісь артисти. Він попросив себе взяти або на вокзал, десь в цьому роді. І перевели це його прохання нашому голові Ради письменників, який був головним у делегації, що зустрічала. І він послухав серйозно, і, треба визнати, що у цієї людини було почуття гумору. Він сказав, що «переведіть нашому гостю, що всі, кого він бачить у цьому залі, вони всі – повії, включаючи мене». (Всі сміються) Так що немає ніякої потреби вести його на вокзал.
К. К. : Цю людину не посадили?
Н. Р. : Цю людину не посадили, ні. Він був у фаворі в уряді, він був головою Спілки письменників. Так що всі зрозуміли жарт, і слава богу, що так було.
Але, от я думаю, абсурдність цієї ситуації показує реалії, які існували в Грузії в ті роки. Ми намагаємося від цієї ізоляції якось відірватися, бо ізоляція навіть продовжилася після того як Грузія здобула незалежність. Так що зараз наші люди, які займаються культурою, режисери, літератори, вони їздять по світу, до них приїжджають, у них є контакти з усіма людьми, з якими вони хочуть мати справу. І це, звичайно, допомагає їм робити свою справу краще.
К. К. : Ну от я саме хотіла запитати. В принципі, Боб Ділан і далі ось ці зірки, західні люди, особи, які весь час миготять в телеефірі. Ми знаємо, хто така Шакіра, ми знаємо, хто такий Енріке Іглесіас, ми знаємо, хто такий Стінг, ми зустрічаємо їх…
Н. Р. : Я не знаю, хто така Шакіра, якщо чесно. Просто чув ім’я.
К. К. : Ну, більшість грузинських тинейджерів і тих, хто дивиться МТБ (я б сказала так), вони знають, хто така Шакіра. Їх тут, звичайно, зустрічають, вони користуються величезною популярністю. Але після того як ми вийшли з періоду залізної завіси, відбувається ситуація, коли у нас не найкращі відносини з РФ, і туди наші артисти вже не їздять так активно як, можливо, раніше. Західний ринок для грузинських артистів, Бубу Кікабідзе зрозуміють в Америці чи у Франції, Тамару Гвердцителі? Відразу хто згадується, коли мова йде про грузинських артистів?
Н. Р. : Я не знаю. Може, зрозуміють, може, й ні – і в цьому нічого трагічного немає, тому що у нас є інші люди, які роблять іншу музику, яку цінують і тут, і скрізь. Не знаю, кого назвати, не хочу нікого засмучувати, але, наприклад, (нерозбірливо), наприклад, Ліана Ісакадзе, наприклад, наш маленький джазмен Беков.
К. К. : Маленький, так.
Н. Р. : Так. Вони затребувані скрізь. Якраз з тієї причини, що ізоляції ось цієї радянської вже нема. Так що…
К. К. : Тобто попит на грузинських музикантів є?
Н. Р. : Звичайно, є, і цей попит зростає з кожним днем. Я тут абсолютно впевнений і спокійний, що в цьому напрямку немає проблем. Я навіть радий, що ось цього феномена, званого «естрадою», російською або радянської естрадою, просто вже немає. Їм наслідували наші вітчизняні естрадники, це виглядало жахливо. Так що я навіть радий, що цього немає.
К. К. : Тобто втрата російського ринку на відміну, можливо, від вина, там, Боржомі …
Н. Р. : Тільки на благо, тільки на благо. Принаймні, я так думаю. Не знаю. Треба їх спитати, музикантів.
К. К. : Ну, зрозуміло. Ну, напевно, зараз нове покоління з радістю співає в Ла Скала, до речі.
Н. Р. : Так-так. До речі, у нас гостював директор Академії Ла Скала, він підібрав 12 молодих грузинів і грузинок, які навчатимуться в Академії Ла Скала. Ці молоді хлопці – вони з Горі, хтось із Сухумі, хтось із Телаві. Вони не діти так званих еліт. Так що меритократія (принцип управління, згідно з яким керівні пости повинні займати найздібніші люди, незалежно від їхнього соціального чи економічного походження? – Вікіпедія), яку ми намагаємося налагодити в Грузії працює, почала вже працювати. Так що я дуже втішений.
К. К. : Чи працює нова реальність для грузинського кіно? Грузинське кіно – це традиційно авторське кіно, інтелектуальне кіно, відмінне від того, що робилося на пострадянському просторі. Якийсь був період стагнації, коли розвитку не було. Ось зараз куди йде грузинське кіно, наскільки ви бачите перспективи розвитку, наскільки успішним може бути в майбутньому?
Н. Р. : Я думаю, грузинське кіно – так, звичайно, був серйозний провал після розпаду Союзу, бо економічна система зруйнувалася і змінилася на нову, до цієї системи людям було дуже важко пристосуватися. Коли стали з'являтися люди з ентузіазмом, зі знанням того, що вони хочуть, як вони стали приходити в кіно, все мало-помалу почало рухатися. І цьому приклад, от, той факт, що ми (Грузія, я маю на увазі) виступили в головній європейській кінофундації, що зветься Eurimages. Це фонд, який дає державам-членам право на співфінансування, дає гроші на зняття картин, допомагає в дистрибуції, допомагає у ще багатьох-багатьох речах.
Молоді люди, які зараз займаються кіно, вони розуміють всю серйозність цієї професії, тому що серйозно дуже дивляться на процес освіти. І я думаю, через кілька років, через 2-3 роки грузинські фільми будуть показані на всіх цікавих і великих авторитетних …
К.К.: В Каннах.
Н. Р. : У тому числі і в Каннах. Я думаю, можна різноманітні картини знімати в Грузії, але більшість грузинських картин, я думаю, логічніше буде, якщо вони будуть арт-хаусними, якщо вони будуть авторським кіно. Бо робити це завжди дешевше, і традиція сама грузинського кіно нас якось веде в цьому напрямку.
К. К. : Але головне, щоб виходило.
Н. Р. : Що стосується таких блокбастерів, кінохітів, їх можна знімати також у Грузії, тому що у нас, по-перше, географія дуже зручна для цього і професіонали, робоча сила, які зараз займаються цим, їм треба платити набагато менше грошей , ніж десь, навіть у Польщі чи в Чехії, або десь ще.
І з минулого року вже з'явилися деякі пропозиції, щоб знімати тут продукцію Голівуду.
К. К. : Так-так-так, я чула. Приїжджала делегація з Індії.
Н. Р. : 2 делегації приїжджали, їм сподобалося те, що вони побачили. Вони їздили в Сванетію, вони подивилися, об'їздили всю Грузію. І в економічному сенсі це їм здалося дуже зручним. Так що подивимося. Робити, я думаю, всякі фільми можна в Грузії, але ми повинні фокусуватися, все ж, на авторське кіно, бо це нам вдається краще за усе.
К. К. : Ну от, один з блокбастерів, які були зняті в Грузії за останній час, це «П'ять днів серпня», самий довгоочікуваний для Грузії, мабуть, фільм. Тут всі його чекали, всі хотіли подивитися. Дуже неоднозначні оцінки. Багато хто говорить, що він надто примітивний (цитата). На ваш погляд, опис Рене Харліна грузино-російської війни серпня 2008 року. Вам це кіно сподобалося?
Н. Р. : Так, можливо, комусь це здасться прямолінійним, сама історія, про яку розповідає фільм. Я не знаю, я, взагалі кажучи, не любитель блокбастерів і таких, як можна їх назвати . . .
К. К. : трилерів?
Н. Р. : Не, не трилерів, а бойовиків. Але фільм як фільм. Я думаю, фільм зроблений у жанрі бойовика і зроблений нормально дуже. Це, звичайно, не шедевр. Але загалом беручи, у мене, зізнатися, ніяких серйозних очікувань на цей рахунок не було. Я зрадів факту, що така людина, відомий режисер як Рене Харлін взявся за справу, тому що, завдяки цьому фільму, багато людей, мільйони, напевно, людей знають щось про війну Росії проти Грузії.
І Рене Харлін – він взагалі, серйозно закохався в цю країну, щойно придбав квартиру в Батумі. І я з ним знайомий, я може двічі зустрічався з ним, і він сказав: «Я вам, хлопці, ще не набрид?» Я сказав, що ще ні.
К. К. : Нехай знімає ще щось.
Н. Р. : Поки що ні. Ми ж як держава, ми не замовляємо картину. Я не знаю, ось цей фільм був знятий на особисті гроші однієї корпорації, яка фінансувала цей проект.
К. К. : Корпорація грузинська?
Н. Р. : Так, грузино-українська, я думаю. Приватні гроші, бізнес профінансував. Так що, якщо комусь захочеться, щоб такі фільми були зняті, не такі, але фільми на цю тему, напевно, знайдуться спонсори, щоб їх робити.
К. К. : Чого варто чекати на міжнародному театральному фестивалі, що наближується? Наскільки я знаю, буде Джон Малкович, якого дуже чекають, який привіз навіть 2 вистави.
Н. Р. : Так-так-так.
К. К. : Що буде показано, цікаво?
Н. Р. : Там буде багато чого цікавого. Так, Малкович – звичайно, я радий, що цього великого актора побачить наш глядач. Взагалі ж, що обнадіює щодо цього фестивалю – це те, що за минулий рік, якщо я не помиляюся, 9 з 20 вистав, які показували грузинські театри, були продані на європейських ринках. Так, їх просто взяли, купили, показують зараз у багатьох країнах. Так що це знову ось ці контакти, яких раніше не було. Я думаю, от, найголовнішим є те, що, по-перше, подивитися, що відбувається в цьому світі за межами цієї країни і показати себе теж людям, яким цікаво, що робиться, про що думає грузинська драматургія і так далі, і тому подібне. Це процес. Про прогрес ще, я думаю, рано говорити.
К. К. : Цікаво просто, що Джон Малкович, наскільки я знаю, він у Москві активно працює, ставить там спектаклі. Багато з тих, хто приїжджають сюди із західних виконавців, вони часто бувають у Москві. Та ж Шерон Стоун. Деякі скептики кажуть, що, от, грузинська влада відстежують тих виконавців, які активно виступають перед російською публікою і спеціально викликають їх до Грузії.
Н. Р. : А навіщо? Це маячня собача. Нісенітниця якась. Звичайно, немає. У Росії є гарна театральна традиція цікава всім людям, які працюють у цій сфері. Цікаво, звичайно, поставити щось на батьківщині Чехова.
К. К. : Ну так. Зрозуміло.
Н. Р. : Так. Так що це природно. Ніхто не запрошує ні Шерон Стоун, ні Малковича, тому що вони колись їздили в Москву. Це, звичайно, дурниці. Організатори, яким хочеться, щоб вони у нас виступили, напевно, мотивують свої інтереси, виходячи з талантів цих людей.
К. К. : Авжеж. Зрозуміло.
Н. Р. : А не з географії їх переміщення.
К. К. : Зірки, дійсно, великої величини, дуже відомі. Інша справа, кому подобаються, комусь не подобаються. Не важливо там, так? Є Енріке Іглесіас, є Стінг або Кріс Ботте, так? Але як вони оплачуються, ці люди, головним чином? Це держава?
Н. Р. : Переважно, ні. Здебільшого, ці гастролі оплачуються бізнесом, особистим сектором. І я думаю, це слушно.
К. К. : Бізнесу це вигідно?
Н. Р. : І вигідно, так, це велика реклама для кожного бізнесу, що позаду Стінга висить плакат, який говорить . . . Ну, не знаю.
К. К. : Ну, не важливо.
Н. Р. : «Купуйте хвилину за 10 тетрі». А держава іноді бере участь в цих проектах, але бере участь самим мінімальним чином. Наприклад, зараз в Батумі у нас дуже серйозний, по-справжньому такий, в західному розумінні фестиваль. Не тільки концерт, а й фестиваль з усією атрибутикою.
К. К. : Розкажіть, до речі.
Н. Р. : Так. Там фестиваль. До речі, починається вже завтра, з 19-го липня до 25-го. Виступатимуть 22 різних ансамблю з усього світу, і в їх числі знаходяться великі зірки як, наприклад, Боб (нерозбірливо), Стенлі Джордан або Мейсі Грей і так далі.
К. К. : Враховуючи багато проблем політичних, дуже багато розмов про те, що в Грузії блокують російську мову, російську культуру і т. д. У якому становищі зараз знаходиться російський театр Грибоєдова, чи не зазнає утисків колектив?
Н. Р. : Взагалі-то, якщо серйозно відповісти на це питання, зізнатися, мене дратує той факт, що якось ми ще, нібито, повинні володіти російською мовою в Грузії або десь ще на пострадянському просторі. Це якийсь імператив в цьому сенсі мене сильно дратує. Бо як ми всі знаємо, російська мова, мова, яку я, звичайно, люблю, обожнюю, ціную як дуже такий, глибокий, прекрасний феномен. Але ця мова була зброєю русифікації, зброєю імперської політики, яка існувала в цій країні вже, не знаю, з XVII століття.
Але коли це має місце, триває в XXI столітті, звичайно, це має серйозний психологічний ефект. І ось це відчуження, яке відчувається, ви можете робити висновок на моєму прикладі. Все забувається, і забувається набагато швидше, ніж це повинно відбуватися. Я думаю, тут психологія. Поки ось цей абсурд, так звана окупація триватиме, то відчуження буде мати місце і буде тільки рости. Ніяких етнічних проблем немає і не може бути, це якийсь дешевий агітпроп з Кремля. Не було жодного конфлікту на етнічному ґрунті з тими людьми, які або приїжджають до Грузії, природно, говорять своєю мовою, з Росії, якщо турист або хтось такий з'явиться. Або ті люди, які живуть в Грузії і просто говорять по-російськи.
К. К. : Чи працюють. Як деякі.
Н. Р. : Так. Звичайно, ніяких проблем тут ні природних, ані штучних ніхто не створює. Це було б самим таким, ганебним, що могло відбуватися в країні, яка претендує на демократію і свободу. Це просто нісенітниця якась то.
Якщо подивитися з іншого боку, то немає потреби. У мене теж немає потреби говорити російською вже не знаю скільки, 20 років. Я 8 років жив у Штатах, там просто не доводилося. Тут у мене жодної потреби немає. Це чудова мова. Звичайно, це погано, але я думаю, це логічний результат тієї політики, яка проводиться зараз щодо моєї країни.

Немає коментарів:

Дописати коментар